Opprykket til eliteserien i 2018 betydde endringer også for de utenfor banen

Da vi begynte planleggingen hadde ingen av oss vært inne i Fana Arena engan. Hallen var rett og slett ikke ferdig….

For snart seks år siden var det en stolt gjeng som dro i gang REMA 1000-liga arrangementene etter opprykket fra 1.divisjon.Første sesongen i REMA 1000-ligaen kan sies å være lærerik, litt kaotisk og mye nytt å forholde oss til. Men heldigvis hadde vi en fantastisk gjeng frivillige i ryggen – eller foran oss om du vil.

Jeg har snakket med  Tone Solstad, som var primus motor både i 1.divisjon og de første sesongen i REMA 1000-ligaen. Døtrene til Tone spilte alle tre på elitelaget den gang.

Mor Tone på befaring i en uferdig Fana Arena mens Victoria, Andrea og Celine trente i Haukelandshallen

Men kan du ikke ta oss tilbake til den magiske opprykkskampen mot by-rival Viking TIF i Slåtthaughallen.

-Jeg husker godt opprykkskampen. Det var en helt magisk kveld i Slåtthaughallen. Vi skjønte av oppmerksomheten rundt laget at vi lå an til tilskuerrekord. Heldigvis var det mange som meldte seg til tjeneste den kvelden, for med bare to faste medlemmer i arrangement komiteen kunne det fort bli kaos. Her var både foreldre og  styremedlemmer, og de som bare var interessert i laget. Og jeg var så lettet over det, for det strømmet på med publikum og vi måtte ta i bruk scenen bak ene målet for å få inn alle tilskuerne (over 800 stykker). Og resten, det er historie.

Jentene var klare for eliteserien (som det het den gang), men var apparatet rundt klare for de noe større arrangementene?

-Tja, i 1. div var vi to faste i arrangementsgruppen som hadde faste oppgaver for hver hjemmekamp (Heidi Kristoffersen Lien og jeg) og så gikk kiosk, videofilming og live oppdatering på rundgang blant hhv foreldre og  yngre spillere. Det var så trangt rundt sekretariatet i Slåtthaughallen at det ikke var plass til meg nede på banen. Så jeg måtte veksle mellom å være supporter og løpe ned på banen som arr sjef ved behov.

-Jeg husker særlig en kamp hvor vi måtte stoppe spillet fordi det lekket vann inn fra taket og ned på banen. Kreative Fana folk fant frem kosteskaft og bøtte og så ble vannet fanget opp fra tribuneavsatsen slik at det ikke kom ned på banen. Knut Bakk stod hele resten av kampen som bøttevakt. Det var tider…og det viser hvordan man jobber sammen i Fana Håndball.

-Etter at opprykket var et faktum inviterte jeg alle som var med og hjelpe til under opprykkskampen til et oppsummerings-/oppstartsmøte. Der etablerte vi en liten arrangements komite-gruppe med fire medlemmer, som skulle organisere og arrangere eliteseriekampene. De fire var Heidi Kristoffersen Lien, Marianne Kolås, Åge Kausland og meg selv.

Åge Kausland, Heidi Kristoffersen Lien, Torunn Stankiewicz, Britt Karin Gundersen, Tone Solstad og Margrethe Lersand

-På dette tidspunktet var det ingen ansatte i håndballgruppen, men en mengde nye krav å forholde seg til. Det var mye nytt vi måtte lære oss. Og alle som var med fra starten av jobbet dugnad. Vi gikk fra å være noen få, til over 30 personer i sving pr kamp.

-Det ble flere møter med kreativ brainstorming før vi landet et konsept som vi mente var realistisk å få til, ikke minst med tanke på et lite budsjett. .

-Som du skjønner så det var mange usikre momenter. Hallen var ikke klar for innflytting før i august 2018, så vi hadde ikke lang tid på oss til prøving og feiling før eliteserien skulle kastes i gang.

-Vi ladet voldsomt opp til første kamp og offisiell åpning av hallen den 21.september 201. Men da kom det et uvær i veien for oss slik at åpningskampen (som skulle sendes på tv2) mot Molde rett og slett ble avlyst.

-Og vil du høre en liten funfact?  Da vi begynte planleggingen hadde ingen av oss vært inne i Fana Arena enda. Hallen var rett og slett ikke ferdig….

Og enda en; Brukstillatelsen var på plass bare timer før Lerøy Elitecup ble kastet i gang 15.august 2018.

Det ble en bratt lærekurve før alt var på plass og arrangementene tok form. Men at FyllingenBergen spilte de første hjemmekampene sine i Fana Arena den sesongen gjorde at vi fikk sett på nært hold hva det ville si å lage eliteserie arrangement. Det var en brann i Framohallen som gjorde at Fana IL åpnet dørene sine for naboklubben.

Men de fire i arrangements gruppen gjorde vel ikke all jobben selv?

-Neida, jeg hanket inn Truls Roll og Jarle Tøsdal som stod for speaker og musikk tjenesten under kampene. I tillegg ble Erik Halvorsen, Bjarte Madsen og Lars Christensen hentet inn. De to førstnevnte tok seg av «gjesteavdelingen», mens Lars tok ansvar for rigging av banen. Lars er forresten fremdeles med i riggegjengen (og han skal være med å rigge til kampen mot Larvik 21.april  (skribentens anmrk,))

-Og så hadde vi selvfølgelig alle foreldrene da. De må vi på ingen måte glemme, de både var og er en uvurderlig ressurs. I starten var laget forankret med mest lokale spillere. Og med lokale spillere får du foreldrene med på kjøpet…

Men hva med HånballTV? For det var vel et krav at kampene skulle streames…

-Akkurat det var en av de store utfordringene våre. Utstyret kom Norsk Topphåndball med, men resten måtte vi stille med. Etter litt leting så landet vi til slutt en produksjonsgjeng. Der Marianne fikk stablet på beina en lærevillig og flink gjeng som tok filming og produksjon på alvor, og Erik Andre Christensen tok på seg jobben som kommentator.

Noe som alltid har vært veldig bra i Fana Arena er stemningen på tribunen. Jan Thorkildsen (som kom inn via Kristine Gudbrandsen, som var strekspiller på elitelaget) tok ansvar for Forzafansen på hjemmekampene. Og det gjorde han så grundig at han mistet stemmen – jeg tror faktisk han til slutt måtte opereres.

Men hvordan var det, sånn egentlig, å være i Fana Arena de siste timene før kampstart?

-Helt spesiell. Det er spente spillere og trenere. Dommere, sekretariat, presse og bortelag skal tas imot. Banen skal rigges, mat skal forberedes og alt teknisk skal virke. Siden jeg selv alltid hadde ansvar nede på banen som såkalt Floor manager, fikk jeg alltid sett mesteparten av kampen når døtrene mine spilte, så jeg føler ikke jeg har gått glipp av noe som forelder ved å være arrangør. Vi passet alltid på at foreldre fikk gjøre oppgaver i hallen som f.eks. arenavakt slik at de kunne se kampen.

-Det å være en del av et slikt hektisk og positivt miljø har vært utrolig givende og kjekt. Man treffer mange hyggelige folk og blir en del av entusiastisk gjeng med likesinnede som alle er opptatt av idrett generelt og håndball spesielt.

-Det er vel anvendt tid å jobbe dugnad for elitelaget. De er en flott gjeng med spillere som selv legger mye tid ned i treningsarbeidet. Og de er veldig takknemlige for gjengen rundt laget. Til jul og sommer gjør de gjengjeld ved å arrangere avslutning for dugnadsgjengen. Det var alltid veldig kjekke tilstelninger. Man får ta del i et positivt miljø, og kampene er både spennende og underholdende. I jevne kamper der Fana drar i land seieren står stemningen i taket og når vi har full hall og topplag på besøk, da koker det i hallen.

-Jeg anbefaler alle som har mulighet til det til å være med i Fana Håndball Elite sin dugnadsgjeng. Når jeg blir pensjonist, skal jeg definitivt melde meg til tjeneste igjen.

Vil DU være med? Heng deg på her